چرا پیدا کردن یه صندلی مناسب انقدر مسئله مهمی هست؟
Posted in سلامتی

چرا پیدا کردن یه صندلی مناسب انقدر مسئله مهمی هست؟

با سلام خدمت همه همراهان عزیز وبسایت سینوسی ! امروز با یه مطلب ویژه در مورد صندلی ارگونومی و تاثیر آن بر روی بدن در خدمت شما هستیم. صندلی ارگونومی چیست ؟
پیدا کردن یه صندلی ارگونومیک درست برای افرادی که میخواهند تا محیط کارشان را ایمن تر و راحت تر کنند امری ضروری است .صندلی های ارگونومیک مدل ها و انواع مختلفی دارند. بعضی از این صندلی های به ظاهر ارگونومیک ، فقط برچسب ارگونومیک رو دارند و در واقع یک صندلی معمولی هستند
صندلی های ارگونومیک ، به درخواست افراد در طرح های مختلف طراحی میشوند. صندلی وقتی ارگونومیک میشود که به طور مشخص ، برای انجام یه کار یا برای یه فرد خاص داخل کارگاه ، با توجه به نوع کار در حال انجام در کارگاه یا خانه طراحی شود( با توجه به ابعاد بدن).
شما در تصویر زیر ، میتونید برخی از ویژگی های یک صندلی ارگونومیک رو ببینید :

چرا پیدا کردن یه صندلی مناسب انقدر مسئله مهمی هست ؟

امروزه ، در اکثر کشور ها به خصوص کشور های صنعتی ، اکثر افراد بیشتر وقتشان را در هنگام بیداری و در حالت نشسته به سر میبرند. به عنوان مثال : در هنگام استراحت، مطالعه ، سوار اتوبوس ، مترو یا تاکسی شدن برای رفتن به سر کار، سر کلاس ، خوردن صبحانه ، ناهار ، شام ، در قرار ها ، در اداره ، در جلسه و حتی در هنگام تماشا کردن تلوزیون در حالت نشسته قرار دارند

با اینکه نشستن ، نیروی فیزیکی کمتری نسبت به راه رفتن، دویدن و یا ایستادن لازم دارد ؛ اما نشستن ،  نیروی بسیار زیادی رو بر روی محدوده کمر و ستون فقرات وارد میکند که میتواند به این ناحیه آسیب بزند

برای انتخاب یه صندلی ارگونومیک خوب ، باید چه اطلاعاتی رو داشته باشیم ؟

انتخاب یک صندلی راحت، میتواند موجب جلوگیری از مشکلات بدنی برای کسانی که در محل هایی مانند دفتر یا اداره کار میکنند باشد.

برای پیدا کردن صندلی ارگونومیک مناسب ،چند مفهوم ساده باید در نظر گرفته شوند:

یک صندلی ، برای همه افراد مناسب نیست : ابعاد بدن خریدار و استفاده کننده موارد مهمی هستند که در انتخاب و خرید یک صندلی ارگونومیک باید به آن توجه کرد. به عنوان مثال : پشتی صندلی که برای فرد الف مناسب هست ، برای فرد ب مناسب نیست.

جمع آوری اطلاعات در مورد قد افراد: تنظیمات طبیعی صندلی ها براساس یک چهارم قد افراد تنظیم شده است که یک قاعده کلی میباشد،چون نسبت لگن به پای افراد مختلف ، میتواند به طور بسیار گسترده ای متفاوت باشد.

هر صندلی مختص یک نوع شغل است . به عنوان مثال دندان پزشک ها نیازمند صندلی های متفاوتی از کارمند های اداره یا تعمیرکاران کامپیوتر هستند. پس در نتیجه از یک صندلی ، برای همه کار نمیتوان استفاده کرد.

برآورد هزینه نگهداری و تعمیرات : در هنگام خرید صندلی ، باید اطلاعات مربوط در دفترچه همرای صندلی رو به دقت مطالعه کنید، تا متوجه شوید که این صندلی هر چندوقت یکبار باید برای تعمیرات فرستاده شود و هزینه کلی تعمیرات آن چقدر برآورد میشود.

امکانات یک صندلی خوب چیست؟

قابل تنظیم بودن : قبل از خرید ، حتما ویژگی های صندلی رو چک کنید و مطمئن بشید که صندلی مورد نظر شما ، قابلیت تنظیم ارتفاع رو داره

عمق پشتی صندلی : صندلی هایی رو انتخاب کنید، که برای قد بلند ترین و قد کوتاه ترین کاربران مناسب هستند و آنها میتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند.

ثبات صندلی: قبل از خرید، حتما ثبات صندلی رو امتحان کنید و از ۵ به اون نمره بدید.

دسته های صندلی باریک تر یا کلفت تر  ،میتونه بر عملکرد  و بازده کاری که درحال انجام شدنه ، تاثیر بذاره.

قبل از خرید صندلی چک کنید و ببینید که صندلی میتونه کار های متفاوت از صندلی های معمولی انجام بده یا نه؟ به عنوان مثال : ممکن است که یه فرد ، بتونه کارش رو با صندلی های چرخ دار بهتر انجام بده و از طرفی دیگر ، یک نفر دیگر ، بتونه با صندلی با چرخ های ثابت کارش رو بهتری انجام بده.

چه کسی باید صندلی رو انتخاب کند؟( این انتخاب یک انتخاب شخصی است یا نیازمند کارشناسی های ویژه است؟)

در انتخاب یک صندلی خوب و مناسب ، اولویت های شخصی ، حرف اول را میزند و به عبارت دیگر ضروری است .

در مرحله آخر ، هنگامی که صندلی راحت و مناسب خود را شناسایی و انتخاب کردید ، به فردی که بیشتر زمان رو روی صندلی صرف میکند اجازه بدهید که صندلی مورد نظر رو تست کند و نظرش را به شما اعلام کند. این کار ، زمانی که شما میخواهید چند تا صندلی مثل همدیگر برای اداره یا کارگاه خود خریداری کنید  لازم هست.

قبل از خرید ، مطمئن بشید که صندلی میتواند کار های متفاوت که کارگر یا خود شما برای انجام آن به آن نیازمندید را انجام بدهد و سپس خرید خود را انجام بدهید.آیا یک صندلی ارگونومیک میتواند  تمامی مشکلاتی که برای انجام کار هایی که نیازمند نشستن طولامی مدت هستند را حل کند ؟

یک صندلی با طراحی خوب به کاربر اجازه می دهد تا بر روی یک موقعیت بالانس و تنظیم شده بنشیند.  خریداری یک صندلی ارگونومیک ، تنها یک شروع خوب است. چیزی که خیلی مهم است این هست که از نشستن احساس خوب و راحتی داشته باشید .

همچنین به یاد داشته باشید که هر صندلی ، برای یک محیط کار جداگانه مناسب هست و باید با طراحی داخلی کارگاه یا محیط خانه شما مطابقت داشته باشه. همه وسایل کارگاه یا اتاق شما ( مانند : صندلی ، فرش ، کفپوش ، کمد ، محل نگهداری اسناد، میز و … ) باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند تا هم از نظر بدنی و هم از نظر روانی ، مشکلی برای شما پیش نیاید .

۵ دلیل مهم برای اثبات اینکه انتخاب صندلی مناسب ، میتواند مشکلات کمر درد را حل نماید :

اگر شما در نهایت قانع شدید که یک صندلی ارگونومیک برای محل کارتان تهیه کنید ، یا اینکه رئیستان را قانع کردید که این کار را انجام بدهد ، بلاخره موفق میشوید که از شر کمر درد خلاص بشوید. طراحی صندلی های ارگونومیک به گونه ای است که به شما کمک میکند تا راحتی بیشتری را هنگام کار کردن داشته باشید و با نشستن طولانی مدت، مشکلی برای کمر و ستون فقرات شما پیش نیاید! همانطور که در بخش های بالا توضیح داده شد ، صندلی های ارگونومیک ، ویژگی های خاصی دارند که آنهارا از سایر صندلی ها متمایز میکند و به شما کمک میکنند تا در زمان کمتری  از شر درد های بدنی مانند کمر درد خلاص شوید. این مدل صندلی ها برای کار های تعمیراتی و اداری بسیار مناسب میباشند! در ادامه با ما همراه باشید تا ۵ دلیل اینکه این صندلی ها به شما کمک میکنند تا درد کمر را به فراموشی بسپارید را به شما بازگو کنیم :

موقعیت مناسب : مهم ترین دلیل اینکه صندلی های ارگونومیک ، کمر درد شمارا کاهش میدهند زیرا به گونه ای طراحی شده اند تا وضعیت کمر را به صورت طبیعی نگهداری کنند و در حالتی قرار بگیرند که کمترین فشار به کمر وارد شود !

پشتی صندلی های ارگونومیک ، از گردن تا پایین کمر را در بر میگیرد. یک بخش در پایین پشتی این مدل صندلی ها قرار دارد که دارای یک انحنا است، این انحنا ، ستون فقرات شمارا وادار میکند تا در بهترین حالت خودش ( حالت خمیده ) بماند و از آسیب دیدگی ستون فقرات و گردن جلوگیری میکند. دسته صندلی قابل تنظیم ، آرنج و ساعد شما را وادار میکند تا در موقعیت صحیح قرار گیرد و هم راستا با بازو و شانه شما قرار گیرد. این قابلیت به شما کمک میکند تا از کیبورد و موس به راحتی استفاده کنید و به هیچ وجه در عضلات جلو بازو و شانه خود احساس خستگی و درد نداشته باشید .

ارتفاع  قابل تنظیم ، به شما کمک میکند تا زاویه زانو های خود را در حالت ۹۰ درجه قرار دهید و به صورت کامل کف پای خود را بر روی زمین قرار بدهید. برخی از صندلی های ارگونومیک ، قابلیت ویژه ای دارند که میتوان پشتی صندلی را به عقب ، جلو و حتی پایین تر از سطح نشیمن گاه قرار داد ، این قابلیت به شما کمک میکند تا احساس راحتی بیشتری در هنگام استفاده از صندلی داشته باشید .

هم ترازی مناسب لگن و مفاصل ران : یکی دیگر از دلایل مهم کمر درد شما در هنگام نشستن و استفاده از صندلی های مختلف ، این است که مفصل ران و لگن شما ، به صورت درست هم ترازی نشده اند و به قول معروف : بالانس نشده اند. فکر کنید که بالای لگن شما ، مانند یک کاسه سوپ میباشد که شما باید آن را طوری تنظیم کنید که نه خیلی رو به جلو باشد و نه خیلی رو به عقب! وقتی شما در موقعیت درست بنشینید، سازه های استخوان لگن شما که asis  و psis نام دارند ، با یکدیگر در یک موقیت و رابطه درست قرار میگیرند. استخوان های asis و psis  در قسمت جلویی و عقبی استخوان لگن شما قرار گرفته اند. وقتی که این دو استخوان در سطح مناسب باشند ، کمر شما قوس بسیار کمی خواهد داشت همراه با یک بخش محدب که رو به جلو قرار دارد .

در یک سطح مناسب قرار داشته باشند ، کاسه سوپ هم در یک سطح مناسب قرار میگیرد و کمترین فشار به پایین کمر وارد میشود. جلوگیری از خمیدگی گردن و موقعیت رو به جلوی سر :  هنگامی که شما با شیب رو به عقب لگن مینشینید ، ستون فقرات کمر شما، رو به عقب خم میشود و شانه های شما جلو می افتد و یک موقعیت افتاده برای شانه ها و یک موقعیت خمیده برای کمر شما ایجاد میکند .

در این موقعیت پرده های شانه های شما ، کنار میرود بخش قفسه سینه، ستون قفرات و سر شما مدام به سمت جلو حرکت میکند ؛ در این حالت وقتی که شما به مانیتور کامپیوتر نگاه میکنید ، گردن شما در امتداد سرتان حرکت میکند و سعی میکند تا با سر شما در یک راستا قرار بگیرد. اگر شما به ماندن در این موقعیت ادامه دهید ، ممکن است ، شانه درد ، کمر درد ، سر درد و حتی گردن درد را برای شما ایجاد کند .

خمیده بودن شانه میتواند به خاطر دلایل داخلی و خارجی اتفاق بیافتد. دلایلی مانند : محدود کردن انحنای ران هنگام حرکت ، زرد پی تنگ ، چاقی و …! دلایل خارجی آن دسته از اتفاقاتی هستند که خارج از بدن شما اتفاق می افتند مانند ، محدودیت هایی که در طراحی صندلی تعبیه شده ( در بخش های بالا تر اشاره شد که همه مدل صندلی برای همه افراد مناسب نیست )، مانند :  عمق نشیمنگاه صندلی ( در صورتی که عمق صندلی شما بسیار زیاد یا بسیار کم باشد )، قرار گیری پشتی صندلی در موقعیت عمودی نسبتا زیاد ، و در نهایت ، قرار گیری دسته های صندلی در موقعیت خیلی پایین .

صندلی های ارگونومیک ، ممکن است که نتوانند دلایل داخلی را برطرف کنند ، اما آنها مخصوص این طراحی شده اند که دلایل خارجی را بر طرف کنند و مشکلات نشستن شما را به راحتی از بین ببرند. قابلیت تنظیم عمق نشیمنگاه ، ارتفاع صندلی از سطح زمین، بهبود وضعیت قوس و انحنای کمر ، و قابلیت تنظیم موقعیت دسته صندلی از این ویژگی های خاص میباشد. همچنین بعضی از صندلی ها به شما اجازه میدهند که زاویه و شیب پشتی صندلی را هم تنظیم کنید. استفاده از صندلی هایی که قابلیت تنظیم این موارد را دارند ، میتواند تمامی مشکلات خارجی بدن درد شمارا از بین ببرد و تقریبا بدن درد شمارا نابود کند .

کاهش نیاز به خمیدگی و انحاء زیادی بدن : نشستن در موقعیت نا درست و وضعیت بد ممکن است که عوارض جانبی زیادی را در پی داشته باشد. هنگامی که شما در یک موقعیت خمیده مینشینید ، شما مطمئنا به سختی میتوانید که وسایل بر روی میزتان دسترسی پیدا کنید ( بدون یادگیری نحوه صحیح حرکت بدن ). این اتفاق ممکن است چند بار در روز اتفاق بیافتد و باعث کمر درد و فشار آمدن بر روی ستون فقرات شما شود. نشستن بر روی یک صندلی ارگونومیک خوب با قابلیت تنظیم موارد مختلف برای پشتی صندلی ، میتواند شمارا تشویق کند تا به صورت راست و عمودی بر روی صندلی بنشینید و کمترین فشار را به ستون فقرات خود وارد کنید. همچنین این قابلیت به شما کمک میکند تا به تمامی وسایل روی میز بدون تکان دادن بدن دسترسی داشته باشید و همچنین ، کمترین فشار را روی قسمت پایینی کمر و بر روی استخوان های asis  و psis  وارد کنید .

راحتی بهبود یافته : بیشتر صندلی های ارگونومیک از بهترین و بالاترین کیفیت مواد اولیه و اجناس ساخته شده اند و بسیار بهتر از صندلی های بدردنخور اداره ها میباشند. اگر شما پاهای کوتاهی دارید ، شما میتوانید ارتفاع صندلی را به راحتی کم کنید و پشتی را به جلو بیاورید تا زانو های شما زاویه نود درجه تشکیل دهند و کف پای شما به راحتی زمین را لمس کند. کلید موفقیت برای رسیدن به راحتی بیشتر ، این است که شما صندلی را انتخاب کنید که نه تنها از کیفیت خوب و بالایی برخوردار باشد ، بلکه از قابلت تنظیم شدن تمامی نقاط هم برخوردار باشد ؛ این ویژگی کمک میکند تا شما بتوانید احساس بسیار راحت تری بر روی صندلی های ارگونومیک داشته باشید .

سخن نهایی : صندلی های ارگونومیک میتوانند با بهبود موقعیت های قرار گیری کمر ، شانه، پایین کمر ، گردن و سر ، بدن شمارا در موقعیت درستی قرار دهند و کمر درد را کاهش ببخشند. یکی از قابلیت هایی که باعث میشود افراد صندلی های ارگونومیک را به صندلی های معمولی ترجیح دهند، این است که این صندلی ها با اصلاح وضعیت نشستن افراد، میتواند در بهبود وضعیت کمر بسیار موثر واقع شود. البته باید این مسئله را در نظر بگیریم که صندلی های ارگونومیک ، دارای قیمت بسیار بالاتری نسبت به صندلی های اداری معمولی میباشند ؛ اما میتوانند وضعیت رضایت شمارا نسبت به محل کار و کار خود افزایش دهند .

خیلی ممنون که تا اینجا ما را همراهی کردید ، اگر نظر یا پیشنهادی داشتید، میتوانید در بخش نظرات برای ما ارسال کنید

Share this post

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید و برای جستجو وارد شوید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.